przejdź do Menu przejdź do Nagłówka przejdź do Treści przejdź do Stopki
Jesteś na > AKTUALNOŚCI Oświadczenie Burmistrza Krasnegostawu

AKTUALNOŚCI

pociąg
18-05-2023

Oświadczenie Burmistrza Krasnegostawu

 

Szanowni Państwo, Mieszkańcy Krasnegostawu,

Koncepcja CPK, według licznych publikacji, jest zgodna z celami polityk i strategii rządowych, formułowanych od 2007 roku i opiera się na analizach wykonanych w latach wcześniejszych. Założenia budowy CPK zostały określone w dokumencie „Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”, który w listopadzie 2017 r. przyjęła Rada Ministrów. Koncepcja CPK przewiduje podział inwestycji na trzy zasadnicze komponenty: lotniskowy, drogowy i kolejowy.

Na terenie Miasta Krasnystaw negatywny wydźwięk ma projektowana inwestycja związana z przebiegiem trasy szybkiej kolei. Budzi ona wiele kontrowersji związanych, m.in. z procesem wywłaszczeń, a rolą samorządu jest zminimalizowanie ryzyk, które się pojawiają. Po raz kolejny pragnę podkreślić, że Samorząd Miasta Krasnystaw nie jest inwestorem w tym przedsięwzięciu.

Jednak w ostatniej sesji Rady Miasta Krasnystaw, która odbyła się w dniu 11 maja 2023 r., udział wzięli przeciwnicy budowy CPK, którzy po raz kolejny zarzucili mi brak działań na rzecz mieszkańców w związku z tym projektem, co jest nieprawdziwe. 

W tym miejscu chciałbym podkreślić, że jestem zwolennikiem spokojnego dialogu, ale warunkiem tego dialogu musi być wzajemne poszanowanie i uwzględnienie działań, które podejmowałem, podejmuję i będę podejmował na rzecz mieszkańców Krasnegostawu. 

Szanowni Państwo. W ostatnich tygodniach można zauważyć pojawiające się podziały wśród mieszkańców, na co nie ma mojej zgody. Nie ma gorszej czy lepszej części naszego miasta, nie ma bardziej czy mniej uprzywilejowanych mieszkańców. 

W tej trudnej dla miasta sytuacji nie powinny nas dzielić spory i kłótnie, ale jednoczyć działania mające na celu wybór trasy, która będzie relatywnie najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich mieszkańców a skutki jej przebiegu obejmą minimalną liczbę osób.

Jako osoba emocjonalnie związana z miastem Krasnystaw doskonale wiem, co czują mieszkańcy tych terenów, po których planowany jest przebieg linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Obecność na sesji przedstawicieli lokalnej społeczności pokazuje, że mieszkańcy chcą być wysłuchani, ale nie może być tak, że mówią nieprawdę.

Nie jestem przeciwko rozwojowi, nie chcę źle dla miasta, ale jestem z mieszkańcami i będę zabiegał, aby bronić interesów mieszkańców i tego co dla nich jest najważniejsze.

Abyśmy mogli dyskutować odnośnie ewentualnych korzyści i przeszkód wynikających z realizacji tej inwestycji, konieczne jest wzajemne poszanowanie i wysłuchanie. Uważam, że nawet największy projekt nie może być zbudowany na ludzkiej krzywdzie, z brakiem poszanowania interesów mieszkańców, których bezpośrednio dotyczy. Ich głos musi wybrzmieć i dlatego też w naszym mieście w niedługim czasie zostaną zorganizowane konsultacje społeczne, które umożliwią mieszkańcom zajęcie stanowiska.

 

Szanowni Państwo. Od kilkunastu miesięcy Samorząd Miasta Krasnystaw podejmuje działania, by inwestycja w jak najmniejszym stopniu ingerowała w tkankę miejską, proponując poprowadzenie jej po niezurbanizowanych częściach miasta i w ten sposób zminimalizować wpływ prowadzenia kolei dużych prędkości (KDP) przez Krasnystaw.

Pierwotne założenia dotyczące przebiegu Kolei Dużych Prędkości (dla CPK) przez Krasnystaw prowadziły ulicą Kościuszki. Wskutek rozmów, przedstawianych argumentacji i składanych uwag do projektantów udało się uzyskać kompromis i poprowadzić trasowanie innym torem. Ponadto, przekonywaliśmy uzasadniając, że zaprojektowanie torowisk nasypami i po estakadzie ograniczy ilość wyburzeń, a jednocześnie wpłynie na bezkolizyjność na skrzyżowaniach z drogami publicznymi w mieście. 

Co istotne, przedstawiane od początku cztery warianty, w każdym przypadku miały swój przebieg wzdłuż ulicy Rejowieckiej, Lwowskiej i Stokowej, czyli po istniejącym obecnie śladzie linii kolejowej. Różnice między wariantami nie były widoczne w tym obszarze, a dotyczyły tylko wlotu i wylotu od strony południowej czy też północnej Krasnegostawu.

Projektowanie na poziomie przyziemia - przy założeniu, że skrzyżowania dróg i linii kolejowej mają być bezkolizyjne - powodowało, że nad torowiskami mają przechodzić wiadukty, a w związku z tym konieczne byłoby pozyskanie dodatkowych terenów na podjazdy, zjazdy, łuki itp., aby stworzyć lub przebudować infrastrukturę drogową, przy zachowaniu wszystkich niezbędnych parametrów technicznych.

Mieszkańcy od samego początku (październik 2020 r.) byli informowani na bieżąco o planowanym przebiegu KDP przez Krasnystaw w ramach projektu budowy CPK. Od pierwszych dni po pojawieniu się informacji o CPK i planowanym korytarzu przez Krasnystaw temat budził wielkie emocje. W Krasnymstawie CPK przeprowadzało konsultacje z mieszkańcami. Przedstawiciele Spółki przedstawiali warianty dotyczące planowanej inwestycji mieszkańcom i Radzie Miasta Krasnystaw. W spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele Komitetu protestacyjnego.

Ponadto, pragnę przypomnieć, że Rada Miasta Krasnystaw podjęła uchwałę o wyasygnowaniu w budżecie miasta środków finansowych na przygotowanie przez podmiot niezależny, tj. Instytut Kolejnictwa, alternatywnych przebiegów linii kolejowej przez Krasnystaw. Aby zminimalizować negatywne skutki na obszarze objętym inwestycją CPK wspólnie pracujemy nad przygotowaniem tras szybkiej kolei. 

Głównym celem tego opracowania jest przedstawienie takich przebiegów nowej linii, które w możliwie najmniejszym stopniu ingerują w zabudowę mieszkalną, a jednocześnie dają możliwości spełnienia wymagań technicznych odpowiednich dla linii kolejowych dużych prędkości. Opracowana koncepcja jest spójna z opracowanymi przez Instytut Kolejnictwa przebiegami linii na terenie Miasta i Gminy Izbica, Gminy Krasnystaw i Gminy Łopiennik Górny. 

Pierwszy opracowany wariant zakłada przebieg linii kolejowej nr 54 po wschodniej stronie rzeki Wieprz z włączeniem w istniejącą linię kolejową nr 69 w mieście Krasnystaw. Drugi wariant zakłada przebieg linii kolejowej nr 54 w zbliżeniu do projektowanej trasy drogi krajowej S17 przebiegającej po stronie zachodniej miasta Krasnystaw, zakładając brak połączenia z linią kolejową nr 69 na terenie miasta.

Wielu mieszkańców odetchnęło z ulgą słysząc o tworzeniu nowych wariantów przez Instytut Kolejnictwa i mamy nadzieję, że przygotowane rozwiązania ograniczą liczbę wywłaszczeń w ramach inwestycji CPK do niezbędnego minimum.

Szanowni Państwo. Jeszcze raz pragnę podkreślić, że wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniach z Ministrem Marcinem Horałą - Pełnomocnikiem Rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Parlamentarzystami, przedstawicielami CPK, projektantami, na biurkach których powstają trasowania i przebiegi przyszłych linii kolejowych, gdzie zawsze na pierwszym miejscu stawiałem dobro wszystkich Mieszkańców Krasnegostawu.

 

 

Copyright © Miasto Krasnystaw. Wszelkie prawa zastrzeżone