Relacja z 60. sesji Rady Miasta Krasnystaw
W czwartek, 23 listopada, odbyła się 60. sesja Rady Miasta Krasnystaw.
W trakcie obrad Burmistrz Krasnegostawu Robert Kościuk poinformował o działaniach podejmowanych między sesjami. Podsumował również okres ostatnich 5 lat i dokonania samorządu. Poniżej publikujemy treść jego wystąpienia.
***
Panie Przewodniczący, Wysoka Rado! Szanowni Państwo!
20 listopada minęło 5 lat od złożenia ślubowania i objęcia przeze mnie funkcji Burmistrza Krasnegostawu. Jest to zatem moment, by choć częściowo podsumować ten okres.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że nie był to czas łatwy. Po zaledwie kilkunastu miesiącach zarządzania miastem musieliśmy zmierzyć się ze skutkami rozlewającej się po świecie pandemii koronawirusa, która sparaliżowała normalne życie ludzi na całym świecie. Lockdowny, ograniczenia i wielka niepewność stały się codziennością dla nas wszystkich. Po niespełna dwóch latach utrudnień staliśmy się świadkami brutalnej napaści Rosji na naszego sąsiada.
Z dnia na dzień stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem, w ciągu kilkudziesięciu godzin musieliśmy przygotować się na przyjęcie uchodźców. Oprócz zapewnienia wyżywienia, konieczne było przygotowanie odpowiednich warunków bytowych oraz schronienia dla nich. Zbieg obu tych wydarzeń wywołał natychmiastowe rozchwianie wszystkich światowych gospodarek. Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost cen energii, paliw, ogrzewania oraz wszystkich produktów pierwszej potrzeby. Panika na światowych rynkach, strach przed gwałtowną utratą wartości pieniądza nakręciły spiralę inflacji.
Ponadto, w tym samym czasie zakończył się okres aplikowania o środki z Funduszy Europejskich z perspektywy na lata 2014-2020. Można śmiało powiedzieć, że znaleźliśmy się historycznie w takim miejscu i czasie, iż można było domniemywać, że to połączenie niczym złowrogi huragan, przekreśli jakiekolwiek możliwości rozwojowe miasta na długie lata.
A jednak, pomimo ogromnych utrudnień i jeszcze większych wyzwań, w ciągu tych 5 lat udało się podwoić budżet Miasta i pozyskać z różnych źródeł zewnętrznych środki finansowe na kwotę przekraczającą 180 milionów złotych. A uwzględniając przedsięwzięcia drogowe realizowane wspólnie z samorządem powiatu, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad czy też tych realizowanych z Samorządem Województwa Lubelskiego, środki te przewyższają kwotę 200 milionów złotych. Niewątpliwie są to wartości, które można uznać za najlepszy wynik w najnowszej historii Krasnegostawu.
Wielkim sukcesem jest przede wszystkim uzyskanie dofinansowania w wysokości prawie 31 milionów złotych na budowę nowej - długo oczekiwanej - przeprawy mostowej na rzece Wieprz i ponad 11 milionów złotych na drogi dojazdowe do mostu.
W ciągu tych zaledwie kilku lat zbudowaliśmy i wyremontowaliśmy ponad 12 kilometrów ulic miejskich. Udało nam się, dzięki dobrym relacjom z Powiatem Krasnostawskim, przebudować i wyremontować ponad 6,5 kilometra dróg powiatowych na terenie miasta, dróg, co do których mieszkańcy stracili nadzieję, że kiedykolwiek takie wspólne działania będa możliwe do zrealizowania. Wspomnieć należy o przebudowie skrzyzowania ulic: Lwowskiej i Sokołowskiego. Długo zabiegaliśmy o to, aby powstało tam rondo. Zakończona niedawno inwestycja poprawiła bezpieczeństwo i płynność ruchu. Inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest przykładem dobrej współpracy instytucji z samorządem.
Ale bieżąca kadencja to nie tylko drogi. Zamontowaliśmy 320 zestawów kolektorów słonecznych i 360 zestawów paneli fotowoltaicznych. Kolejne instalacje związane z odnawialnymi źródłami energii będą realizowane w przyszłym roku.
Obecnie jesteśmy w trakcie remontu i modernizacji krytej pływalni i budowy hali sportów walki. W ciągu ostatnich 5 lat priorytetem było także pozyskanie środków na inwestycje związane z modernizacją infrastruktury oświatowej.
Duże znaczenie dla naszych mieszkańców miały między innymi przebudowa i termomodernizacja budynku OSP Krakowskie Przedmieście, budowa osadnika i separatora wód opadowych miejskiej kanalizacji deszczowej czy budowa przystani kajakowej na rzece Wieprz.
Nie bez znaczenia były prowadzone w spółkach miejskich inwestycje, przekładające się na ich rozwój, a jednocześnie wpływające na jakość i komfort życia mieszkańców. W bieżącej kadencji powstało kilka inicjatyw, z którymi wiążemy duże nadzieje i są nimi: Miejski Obszar Funkcjonalny Krasnegostawu, Lubelski Okręg Przemysłu Rolno-Spożywczego i Społeczna Inicjatywa mieszkaniowa "SIM Lubelskie".
Systematycznie aplikujemy o środki na likwidację barier architektonicznych.
Szanowni Państwo,
Realizacja projektów i pozyskanie środków było możliwe dzięki dobrej współpracy rządu i samorządu oraz przychylności i akceptacji planowanych przedsięwzięć przez Radnych Rady Miasta. Nieocenione okazywały się głosy doradcze, jak i spostrzeżenia, którymi wielokrotnie służyli nam członkowie Rady Seniorów czy Młodzieżowej Rady Miasta.
Ostatecznie nasze zaangażowanie i determinację każdego dnia przekuwaliśmy w sukces na rzecz Miasta i Mieszkańców, aby w przyszłości nasze działania służyły krasnostawskiej społeczności. Wszystkim serdecznie dziękuję za to zaangażowanie i pomoc w rozwój naszego Miasta.
***
W kolejnym punkcie sesji Radni Rady Miasta Krasnystaw złożyli interpelacje i zapytania. Agnieszka Pocińska-Bartnik mówiła o potrzebie zamontowania dodatkowego oświetlenia na ul. Sikorskiego. Marcin Wilkołazki zwrócił uwagę na konieczność stworzenia spójnej i zintegrowanej oferty turystycznej, a także powołania w tym celu zespołu z osobami o różnych pomysłach.
Kamil Hukiewicz interpelował między innymi w sprawie zamontowania w Rynku Miejskim tablicy informacyjnej o Stanisławie Bojarczuku, gdzie od wielu lat znajduje się już pomnik poświęcony temu krasnostawskiemu poecie. Prosił również o uregulowanie stanu prawnego działki po byłym kółku rolniczym przy ul. Kolonia Krakowskie Przedmieście i przeznaczenie jej na potrzeby mieszkańców tego miejskiego sołectwa. Wnioskował też o zwiększenie liczby etatów psychologów w szkołach i godzin związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów.
W trakcie obrad radni dokonali zmian w budżecie miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej. Podjęta została również uchwała w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Miasta Krasnystaw.
Rada Miasta Krasnystaw doprecyzowała zasady udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków położonych na terenie Miasta Krasnystaw w ramach realizacji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Wiązała się z tym następna w porządku obrad uchwała w sprawie przyznania dotacji celowej Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Franciszka Ksawerego w Krasnymstawie ze środków otrzymanych przez Miasto Krasnystaw z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na rekonstrukcję stolarki okiennej w kościele.
W trakcie sesji rozpatrzone zostały też uchwały w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami i w sprawie zasięgnięcia od Komendanta Wojewódzkiego Policji informacji o kandydatach na ławnika. Uchwalony został Program współpracy Miasta Krasnystaw z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2024 r. Wyrazili zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości na okres powyżej 3 lat.
Kolejnym punktem obrad było rozpatrzenie sprawozdania z organizacji 52.Ogólnopolskiego Święta Chmielarzy i Piwowarów „Chmielaki Krasnostawskie”. Radni zapoznali się z informacjami o stanie realizacji zadań oświatowych w Mieście Krasnystaw za rok szkolny 2022/2023, a także o analizie złożonych oświadczeń majątkowych za rok 2022.
W wolnych wnioskach zostały poruszone sprawy, które dotyczyły bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem samorządu.