Wydział Inwestycji, Budownictwa, Dróg i Gospodarki Przestrzennej
Do zadań Wydziału Inwestycji, Budownictwa, Dróg i Gospodarki Przestrzennej należy w szczególności:
1) opracowanie i aktualizacja planów i zamierzeń inwestycyjnych miasta;
2) przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań inwestycyjnych oraz remontów, w tym:
a) przygotowywanie propozycji zadań do projektu uchwały budżetowej w zakresie rzeczowym i finansowym należących do właściwości wydziału IBD;
b) przygotowywanie (zlecanie wykonania) dokumentacji projektowo-kosztorysowej realizowanych zadań wraz z wymaganymi decyzjami i uzgodnieniami;
c) sprawdzanie i weryfikowanie pod względem zgodności z zawartą umową dokumentów, o których mowa w punkcie b;
d) przygotowanie wniosków o wszczęcie postępowań przetargowych oraz przekazywanie ich do stanowiska pracy ds. zamówień publicznych;
e) nadzór nad realizacją inwestycji i remontów, w tym inicjowanie i prowadzenie rad budowy, narad koordynacyjnych, spotkań z mieszkańcami, odbiorów realizowanych zadań, itd.;
f) sporządzanie dowodów OT;
g) przeprowadzanie przeglądów gwarancyjnych i ostatecznych w zakresie zadań realizowanych przez wydział;
3) opiniowanie dokumentów planistycznych opracowywanych na szczeblu wojewódzkim;
4) monitoring i analiza stanu zagospodarowania przestrzennego gminy, w tym ocena aktualności miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
5) prowadzenie spraw związanych ze sporządzaniem dokumentów planistycznych (miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego);
6) prowadzenie postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, bądź ich zmian;
7) sporządzanie wypisów i wyrysów, informacji, zaświadczeń z dokumentów planistycznych;
8) prowadzenie rejestrów i archiwizacja dokumentów planistycznych stanowiących akty prawa miejscowego;
9) wykonywanie zadań dotyczących ochrony zabytków, w zakresie prowadzenia rejestru zabytków i programu opieki nad zabytkami;
10) prowadzenie postępowań związanych z włączeniem terenów do specjalnych stref ekonomicznych;
11) nadzór nad stanem technicznym dróg gminnych oraz współpraca z zarządcami dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych w tym zakresie;
12) przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z realizacją zamówień publicznych na remonty, do których nie stosuje się przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych;
13) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o drogach publicznych, w tym organizacja ruchu drogowego, sprawy związane z zajęciem pasa drogowego;
14) współpraca z Wydziałem Finansowym w zakresie prognoz budżetu inwestycyjnego dla prowadzonych i planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych;
15) ścisła współpraca z Wydziałem Rozwoju, Funduszy zewnętrznych i Promocji, w tym pozyskiwanie i przekazywanie informacji w zakresie możliwości pozyskiwania środków z funduszy zewnętrznych;
16) wykonywanie zadań własnych gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego:
a) budowy, przebudowy i remontu wiat przystankowych usytuowanych w pasach drogowych;
b) budowy, przebudowy i remontu przystanków, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto;
17) organizacja publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta;
18) opiniowanie projektu podziału nieruchomości;
19) wykonywanie czynności w zakresie archiwizowania dokumentów.